بیوتکنولوژی

وبلاگ انجمن بیوتکنولوژی دانشگاه کردستان

بیوتکنولوژی

وبلاگ انجمن بیوتکنولوژی دانشگاه کردستان

باکتری های محافظ دندان

با دستکاری ژنتیکی در نوعی باکتری موجود در ماست, این باکتری با عوامل پوسیدگی دندان مبارزه میکند.
موشهایی که دندانهایشان با این نوع باکتری آغشته شده بود, در مقایسه با موشهای عادی کمتر دچار پوسیدگی دندان شدند.

تولید باکتری های مشابه در سایر مواد غذایی میتواند امکان مبارزه با سایر میکرب ها را در دهان یا دستگاه گوارش فراهم کند.
"لنارت هامارستورم" از موسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد با دستکاری ژنتیکی در باکتری Lactobacillus zeae آن را وادار به تولید پادتن از بین برنده باکتری Streptococcus mutans کردند. Streptococcus mutans شایعترین عامل پوسیدگی دهان به شمار میرود.
این پادتن به ملکولهایی که باکتری Streptococcus mutans را به دندانها میچسبانند متصل شده و باعث میشود دو باکتری به هم چسبیده و وارد گلو شوند. "هامارستورم" معتقد است Lactobacillus zeae با تولید اسید لاکتیک باعث کشته شدن Streptococcus mutans میشود.
باکتری های Lactobacillus مسئول فرایند تخمیری هستند که شیر را به پنیر تبدیل میکند. تولید کنندگان مواد غذایی در فکر افزودن این باکتری به غذاهایی نظیر ماست هستند تا باکتری های مفید را تقویت کنند.
این اولین باری است که عامل پادتن از منبعی غیر از عامل مصون شونده تامین میشود. "ویم بورسما" از موسسه علوم جانوری للیستاد میگوید: "تلاشهای قبلی در این زمینه موفق آمیز نبوده. به نظر میرسد این یکی به خوبی عمل میکند."
گروه تحقیقاتی "هامارستورم" اکنون در حال بررسی امکان انتقال ژن پادتنهای دیگر نظیر پادتن ویروس عامل اسهال و نیز باکتری عامل زخم معده به باکتری Lactobacillus هستند.
به گفته "هامارستورم" باکتری های مفید میتوانند برای درمانهای ارزان قیمت در کشورهای در حال توسعه به کار روند. وی همچنین پیش بینی می کند کپسول های حاوی باکتری ضد اسهال به زودی مورد استفاده همگانی قرار گیرد.
به نظر او این دستاورد ظرف یک یا دو سال آینده در دسترس خواهد بود. اما مقررات مربوط به موجودات زنده تغییر یافته ژنتیکی و نیز دیدگاههای عمومی در این باره ممکن است مانع از رسیدن این محصولات به بازار ظرف 5 تا 10 سال آینده شود.

منبع: Nature

کلمات کلیدی: بیوتکنولوژی+دندانپزشکی
نظرات 1 + ارسال نظر
مجتبی جهانی جمعه 8 دی‌ماه سال 1391 ساعت 07:41 ب.ظ http://yekporsesh.ir/

سلام مفید بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد