بیوتکنولوژی

وبلاگ انجمن بیوتکنولوژی دانشگاه کردستان

بیوتکنولوژی

وبلاگ انجمن بیوتکنولوژی دانشگاه کردستان

ژن درمانی برای نابینایی

یک جوان هجده ساله از طریق یک جراحی جدید توانسته است قدرت بینایی خود را بازیابد

ژن درمانی برای نابینایی

:

یک جوان هجده ساله از طریق یک جراحی جدید توانسته است قدرت بینایی خود را بازیابد.

چشم پزشکان بیمارستان مورفیلدز لندن، با ژن درمانی توانسته اند سلول های مرده چشم راست این جوان را احیا کنند. "استیون هوارت"، اکنون می تواند برای اولین بار بدون نگرانی و با اطمینان به تنهایی در تاریکی راه برود.

موفقیت ژن درمانی در مورد استیون، که سومین نفری است که تحت این نوع درمان قرار گرفته است، پزشکان را نسبت به درمان های آتی امیدوارتر کرده است. استیون قبل از شروع درمان، تقریبا در تاریکی نمی دید و اگر ژن درمانی موفق نبود، او به تدریج بینایی خود را کاملا از دست می داد.

عارضه چشم استیون هوارت منشاء ژنتیکی داشته است که باعث شده بود سلول های حساس به نور واقع در پشت کره چشم او به تدریج توانایی خود را از دست بدهند.

در این نوع درمان پزشک جراح مایعی حاوی ژن را به چشم بیمار تزریق می کند؛ این ژن، که در واقع چشم بیمار فاقد آن است، در یک ویروس اصلاح شده حمل می شود. اما در جراحی با این ظرافت، جراحان بیمارستان مورفیلدز لندن نسخه هایی از این ژن را به پشت چشم استیون تزریق کردند.

پزشکان بعد از چند ماه متوجه بهبود در بینایی استیون شدند. اما خود استیون این تغییرات را حس نمی کرد تا این که توانست با اعتماد به نفس از میان راهی کم نور و پر پیچ و خم عبور کند. تا آن زمان استیون به خاطر کم بینی، به طور پی در پی با دیوارهای این راه پر پیچ و خم آزمایشی، برخورد می کرد و برای چند قدم جلو رفتن به یک دقیقه وقت نیاز داشت.

استیون قبلا فقط قادر بود در ساعات تاریکی نورهای قوی را مانند چراغ بالای خودروهای در حال حرکت در خیابان، چراغ خیابان و ساختمان هایی که از لامپ های قوی استفاده می کنند، تشخیص بدهد اما او بعد از ژن درمانی می تواند برای اولین بار ترک پیاده رو، جدول کنار خیابان و علائم ترافیک روی جاده را ببیند. او حتی اخیرا در ساعات شب پیاده مسافت بین ایستگاه قطار تا خانه را برود.

"جیمز بینبریج"، پزشکی که عمل جراحی را انجام داده است، گفت: "بسیار خوشحال و هیجان زده ام که شاهد موفقیت این درمان هستم و این که کیفیت زندگی استیون تا این حد بهبود یافته است."

ژن درمانی قدرت بینایی دو بیمار دیگر را بهتر نکرده اما ممکن است از کاهش آن جلوگیری کند.

پرفسور رابین علی، از موسسه چشم پزشکی، گفت که موفقیت ژن درمانی در مورد استیون اکنون امید دنیای پزشکی را برای درمان اختلالات بینایی به ویژه در کودکان افزایش داده است.

او گفت: "گام بعدی ما این است که دز (مقدار) ژن را که فکر می کنیم نتیجه درمان را بهتر خواهد کرد افزایش دهیم و همچنین بیماران کم سن تر را مد نظر قرار دهیم."

با این که آمار مبتلایان به عارضه ژنتیکی که مورد درمان قرار گرفته است، بسیار پایین است، محققان بر این باورند که روش درمانی آنها ممکن است به برای درمان انواع اختلالات بینایی، حتی آنهایی که مربوط به کهولت سن نیز می شود، قابل استفاده باشد.

منبع اصلی خبر

منبع: BBC

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد