بیوتکنولوژی

وبلاگ انجمن بیوتکنولوژی دانشگاه کردستان

بیوتکنولوژی

وبلاگ انجمن بیوتکنولوژی دانشگاه کردستان

گروهی متشکل از محققان ده کشور در حال مطالعه نقشه ژنتیک انواع سرط

به گفته محققان دستیابی به نقشه ژنتیک بیماری سرطان به تشخیص ساده تر آن از طریق آزمایش خون کمک میکند و راهگشای تولید داروهای جدید است.محققان بریتانیایی در حال تحقیق درباره سرطان سینه هستند در ژاپن بر روی سرطان کبد و در هند بر روی سرطان دهان تحقیق می شود.دانشمندان چینی در بررسی سرطان معده هستند و مطالعه بر روی نقشه ژنتیک سرطان های تخمدان مغز و لوزالمعده بر عهده محققان آمریکایی گذاشته شده است.کنسرسیوم بین المللی ژنوم سرطان پیش بینی می کند تکمیل فهرست ژنتیک انواع سرطان تا پنج سال ذیگر طول بکشد.مایکل استراتون که هدایت گروه محققان بریتانیایی را در این کنسرسیوم بر عهده دارد در این باره گفت این فهرستها برداشت ما را از عملکرد سرطان های مختلف تغییر خواهد داد. او ادامه داد:"با شناسایی همه ژنهای مربوط به سرطان قادر خواهیم بود داروهای جدیدی را تولید کنیم که میتوانند ژنهای جهش یافته را هدف قرار دهند." محققان می گویند در بررسی کد ژنتیک بیماری سرطان چوست متوجه سی هزار اشتباه عملکردی شده اند که تقریبا بیشتر آن ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. ماده وراثتی مربوط به سرطان ریه نیز دارای بیست و سه هزار اشتباه است که بخش عمده ای از آن در اثر دود سیگار ایجاد می شود. محققان می گویند به طور متوسط کشیدن هر 15 نخ سیگار معادل با بروز یک جهش ژنتیک در دی ان ای افراد سیگاری است. بیشتر موارد جهش بی خطر هستند ولی گاهی میتوانند خطر ساز و سرطان زا باشند.موسسه تحقیقات سرطان در بیانیه ای گفت:"با آشکار شدن ژنوم تعداد بیشتری از انواع سرطان درک بهتری را از نحوه پیدایش این بیماری پیدا می کنیم و توانایی ما برای پیشگیری تشخیص و درمان آن بهبود پیدا می کند.

کاربردی کردن تحقیقات پزشکی توسط محققان به یکی از بخشهای درخشان ع

گام های بلندی که از سوی محققان ایرانی در زمینه پزشکی برداشته شده است نشان می دهد که محققان ایرانی سعی دارند با بازخوانی تجربیات دیگران و گذر از مهندسی معکوس به تجربیات ارزنده ای در این زمینه دست یابند.
سعی محققان ایرانی در کوتاه کردن مسیر رسیدن به دستاوردهای با اهمیت در حوزه های مرتبط علوم پزشکی با فناوری های نوین در سالهای اخیر رشد فزاینده ای داشته است و در این گزارش یکسال تلاش محققان در این حوزه بازخوانی می شود
اردیبهشت ماه 87
تولید داروهای نوترکیب برای درمان بیماریهای صعب العلاج توسط محققان کشور
دکتر رسول دیناروند - معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از بررسی برای تولید فرآورده های دارویی در گروه فرآورده های نوترکیب خبر داد. وی گفت: این داروها عمدتاً برای بیماری های صعب العلاج کاربرد دارند و هر زمان که تأییدیه وزارت بهداشت و کمیته های کارشناسی را دریافت کنند به بازار دارویی کشور وارد می شوند.
" تولید ماده اولیه ضدسرطان در کشور
دکتر محمدحسین زرین تن - رئیس مرکز رشد علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از تولید ماده اولیه ضد سرطان، تهیه فرآوری "آنتی هموروئید" و واریس از گیاهان، تولید محصول "آرموآرتروز" به عنوان برطرف کننده آرتروز و دور کننده گیاهی حشرات از انسان خبر داد.....
ادامه مطلب ...

تولید پنبه تراریخته

توسط محققان ایرانی صورت گرفت

دکتر علی جعفری رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور از تولید پنبه تراریخته در کشور خبر داد و گفت: بذر هیبرید پنبه جدید «بولگارد 2» ضمن کاهش هزینه های تولید، موجب افزایش 58 درصدی افزایش عملکرد شده است.

دکتر جعفری در گفتگو با خبرگزاری مهر، بیماری قارچی «ورتیسیلیوم» را از مشکلات اصلی زراعت پنبه در مناطق مرطوب ذکر کرد و گفت: برای ضد عفونی کردن خاک و از بین بردن این قارچ از گاز «متیل بروماید» استفاده می شد. این گاز هر چند قادر به از بین بردن بیماری می‌شود ولی هزینه این روش بسیار زیاد است ضمن آنکه اثرات زیان باری نیز بر روی موجودات خاکزی و محیط زیست دارد.

وی ‌کرم غوزه را نیز از مهمترین آفات پنبه در کشور دانست و افزود: هر سال بطور متوسط برای مبارزه با این آفت 400 تن سم مصرف می‌شود.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور یکی از ساز و کارهای مبارزه با این بیماری را تولید ارقام مقاوم از طریق مهندسی ژنتیک دانست و افزود: برای این منظور از باکتری خاکزی «پایلوس تورینجنسیس» ، ژن «Cry1AB» که در برابر کرمهای غوزه، سرخ و خاردار و بیماریها مقاوم است جدا شد و از طریق روشهای بیو تکنولوژی به گیاه پنبه وارد شد.

وی  نام این بذر تراریخته را «بولگارد» خواند و اظهار داشت: گیاه حاصل به عنوان والدین تلاقیها با ارقام تجاری در تولید بذر هیبرید بکار گرفته و موجب تحول اساسی در افزایش تولید و کاهش هزینه های تولید پنبه شد.

جعفری با اشاره به عرضه روز افزون ژنهای تجاری مقاوم به بیماریها و آفات این محصول در دنیا تاکید کرد: در صورت رفع موانع قانونی زیست محیطی و تغییر رویکرد مسئولان در خصوص استفاده از محصولات تراریخته با توجه به پتانسیل های موجود در کشور قادر هستیم تا در جهت بومی کردن تکنولوژی بذر های تراریخته اقدام کنیم.

تحقیقات بر روی تولید واکسن سرطان خون


دانشمندان بریتانیایی یک واکسن برای درمان سرطان خون را کشف کرده اند که می تواند برای جلوگیری از بازگشت بیماری پس از شیمی درمانی و یا ....
ادامه مطلب ...

درمان موفق ناشنوایی و نابینایی با استفاده از سلول‌های بنیادی

ژوهشگران در تحقیق جدیدی موفق شدند با استفاده از سلول‌های بنیادی جنینی قدرت شنوایی و بینایی حیوانات را به آنها باز گردانند.

ادامه مطلب ...

شبیه سازی ژنتیکی

کاون کردن

شبیه سازی باز تولیدی بسیار گران است و امید انجام مطلوب آن بسیار کم است. علاوه برآن رشد تومورها در آن به سرعت انجام می شود و کوچکترین بیماری برای این نوع حیوانات، می تواند منجر به مرگ شود. اکثر این حیوانات رشد غیرطبیعی دارند و گاه به دلایل نامشخص به یک باره می میرند

ادامه مطلب ...

سلول های پایه استخراج شده از جنین انسان از توانایی بالقوه برای ب

دانشمندان در آمریکا از پیشرفتی درتحقیقات به روی سلول پایه استخراج شده از جنین انسان خبر داده اند که نهایتا می تواند به پرورش ارگان های مختلف بدن در آزمایشگاه منجر شود.
این دستاورد گام بسیار مهمی در توسعه شیوه های معالجاتی نوین برای بیماری های جدی که دانشمندان سال ها با آن فاصله دارند به حساب می آید.
نتیجه این مطالعه در نشریه « نیچز بیوتکنولوژی » منتشر شده است .

ادامه مطلب ...

اهمیت بیو‌فناوری در شاخه پزشکی چیست ؟

بیو‌فناوری در حیطه پزشکی کاربردهای متعددی دارد که شاید شاخص‌ترین و مهم‌ترین آن تولید داروهای نوترکیب باشد که از طریق مهندسی ژنتیک تهیه می‌شود.برخی از این داروها فقط از طریق مهندسی ژنتیک[DNA] قابل تهیه شدن است. یعنی شیوه دیگری برای تولیدشان وجود ندارد و برخی داروها درصورت تولید با روش بیو فناوری ارزان تر، بی‌خطر‌تر و مطمئن‌تر هستند.مثلا اگر واکسن هپاتیت B (که از بدو تولد تا 19 سالگی زده می‌شود) از طریق مهندسی ژنتیک تولید نشود امکان آلودگی آنها وجود دارد......

ادامه مطلب ...

تکنیکهای مهندسی ژنتیک

تکنیکهای مهندسی ژنتیک، علاوه بر ایجاد تحول بزرگ در تولید مواد غذایی، در زمینه بهداشت نیز تحول عظیمی ایجاد کرده است. انسولین انسانی (برای درمان دیابت) اولین دارویی بود که در سال 1982 به وسیله تکنیکهای مهندسی ژنتیک به تولید انبوه رسید و پس از آن تاریخ، مهندسی ژنتیک همچنان به خلق داروهای جدید و واکشداده است.....

ادامه مطلب ...

تغییر در برنامه درسی ترم دوم

آقای دکتر حیدری زاده(مدیر گروه):


الزاماْ تمامی دانشجویان رشته بیوتکنولوژی دانشگاه کردستان که


شیمی آلی با کد درس۲۳۲۰۹ را انتخاب نموده اند  آن را به


کد۳۹۴۰۱ در حذف و اضافه تغییر دهند (در تاریخ ۱و۲ اسفند)


در ضمن مشکل تداخل این درس با درس شیمی ۲ حل شده است


و کسانی که شیمی یک را پاس نکرده اند به دلیل تداخل آن با آلی


همان کد درس 23209 را انتخاب نمایند