بیوتکنولوژی

وبلاگ انجمن بیوتکنولوژی دانشگاه کردستان

بیوتکنولوژی

وبلاگ انجمن بیوتکنولوژی دانشگاه کردستان

تولد اولین گوساله حاصله از لقاح آزمایشگاهی

ولین گوساله حاصل از انتقال جنینهای لقاح آزمایشگاهی در ساعت 2 بامداد روز یکشنبه پانزدهم اردیبهشت ماه 1387 متولد شد.
این گوساله سالم ماده و با وزن 53 کیلوگرم و به صورت طبیعی متولد  و بووانا (BOVANA) نام گرفت.

اولین گوساله حاصل از انتقال جنینهای لقاح آزمایشگاهی در ساعت 2 بامداد روز یکشنبه پانزدهم اردیبهشت ماه 1387 متولد شد.
این گوساله سالم ماده و با وزن 53 کیلوگرم و به صورت طبیعی متولد  و بووانا (BOVANA) نام گرفت.
از جمله اهداف کاربردی این طرح، بهبود پتانسیل ژنتیکی شیرواری دامهای کشور در مدت زمان کوتاه است؛ به گونه ای که با استفاده از این تکنولوژی می توان پتانسیل بالای تخمدان‌های گاوهای برتر که به دلایل مختلف در معرض حذف هستند را به آزمایشگاه منتقل کرد و پس از انجام لقاح آزمایشگاهی با اسپرم‌های مرغوب و یا تعیین جنسیت شده، جنین‌های با کیفیت بالا را به طور انبوه تولید و با قیمت بسیار پائین تر از جنین‌های منجمد وارداتی به دامداران عرضه کرد.
با توجه به نیاز کشور به این تکنولوژی، پژوهشگران پژوهشکده رویان در پایگاه تحقیقات علوم سلولی اصفهان با همکاری مجتمع دامپروری فوکا و گروه دامپروری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان بر آن شدند که این فقدان را در کشور مرتفع سازند. لذا تخمک از تخمدان‌های گاوهای ماده با خلوص ژنتیکی و شیرواری بالا که به هر دلیل در معرض حذف قرار می گرفتند استخراج شد و پس از انجام مراحل بلوغ آزمایشگاهی با اسپرم کیفیت بالا، جنین های حاصله به گیرنده های با ارزش ژنتیکی و شیرواری پایین منتقل شد و امروز شاهد تولد اولین گوساله حاصل از این تکنیک به نام BOVANA هستیم. با توجه به چندین مورد آبستنی دیگر حاصل از این تکنیک، پژوهشگران جهاد دانشگاهی و متخصصان شرکت کشت و دامپروری فوکا وابسته به شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی آمادگی خود را برای تولید انبوه جنین های آزمایشگاهی با خلوص ژنتیکی بالا و هزینه کمتر و عرضه به دامداران داخلی اعلام می دارند.
لازم به ذکر است که نام BOVANA برگرفته از نام لاتین گاو (BOVINE) و بر وزن نام اولین گوسفند شبیه سازی شده ایران (ROYANA)  انتخاب شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد