بیوتکنولوژی

وبلاگ انجمن بیوتکنولوژی دانشگاه کردستان

بیوتکنولوژی

وبلاگ انجمن بیوتکنولوژی دانشگاه کردستان

جدیدترین روش درمان مالاریا در حال بررسی

دانشمندان  دانشگاه واشنگتن در مدرسه دارو سازی در خیابان لویس یک پروتئین شناخته‌اند که توسط انگل مالاریا ساخته‌ شده است که تأثیر زیادی بر روند عفونی شدن گلبول های  قرمز خون انسان را  دارد.


مالاریا، که  به وسیله ی نیش پشه پخش می شود ، سالیانه جان بین 1 تا 3 میلیون مردم کشور های جهان سوم را می گیرد.

علت مرگ در این گزش آسیب دیدن گویچه‌هاى قرمز خون است که باعث  انسداد مویرگ هایی می شوند که مغز و عضوهاى دیگر را  تغذیه مى کنند.

انگل مالاریا کنترل و دگرگونی گلبول های قرمز را با ترشح صدها پروتئین( وقتى که درون بدن است ) در دست مى گیرد.

Dan Goldberg, M.D., Ph.D پروفسور در زمینه دارو سازی  و میکروبیولوژی مولکولى  ومحقق در  Howard Hughes Medical Institute  می گوید:

اما بدون این پروتئین، plasmepsin V ،  پروتئین‌هاى دیگر نمى توانند از انگل خارج شوند و وارد  گلبول قرمز  بشوند و فرآیند عفونى شدن سلول ها متوقف می شود.

نزدیک‌ترین پروتئین معادل با plasmepsin V در انسانها یک پروتئین است به نام beta secretase   اما فقط کمى شبیه است.

تفاوت‌هاى میان پروتئین مالاریایى و انسانی و شباهت قابل‌ توجه آن دو به هم به این معنی استکه  دانشمندان  ممکن است بتوانند از دارو برای نابودی پروتئین plasmepsin V استفاده کنند ولی با کمی نگرانی به خاطر عوارض جانبى مخرب آن بر روی زندگی انسان؛ طبق گفته گلدبرگ.

نتایج گزارش ‌شده از ماهیت این پروتئین:

گلدبرگplasmepsin V  را سابقاً مطالعه کرده بود و دانست که یا یک پروتئاز مالاریاییست یا یک آنزیم که پروتئین‌هاى دیگر را برش می دهد.

وقتى که آزمایش های دیگر اهمیت  فرآیند عفونى کردن را توسط پروتئین‌ها نشان داد؛  در آن موقع یک بخش انگل سوراخ‌ شده بود و گلدبرگ متوجه شد در آنجا پروتئین  plasmepsin V فعال است، او و همکارانش تعجب کردند و گفتند:

" آیا پروتئین عمل برش را داشت انجام می داد!"

پروتئین‌های ترشح شده به وسیله انگل مالاریا  یک قطعه شناساگر دارند که plasmepsin V  آن را تعقیب مى کند؛ می شناسد،روی آن عمل می کند و شناساگر را از پروتئین جدا می کند . گلدبرگ اعتقاد دارد که وقتى که شناساگر جدا می شود ، باقى مانده پروتئین مقید است پروتئین دیگری رامجبور کند که او را اسکورت کند و پروتئین‌ را به کانال بیرونی غشا انگل مالاریا هدایت  کند.

کانال به پروتئین اجازه می دهد انگل را ترک بکند و وارد گلبول قرمز شود.

گلدبرگ این نقل و انتقال را با  تئاتر رفتن مقایسه مى کند.

او می گوید "در اینجا یک مأمور کنترل بلیط هست که در ابتدا به شما سلام می کند و قسمتی از بلیطتان را بر می دارد"."این plasmepsin V است.سپس او شما را به یک راهنما تحویل می دهد که شما را به مقصد نهایی تان برساند"

در لوله آزمایش انگل هایی که   plasmepsin V در آنها بی اثر شده است  انگل ها نمی توانند پروتئین‌هاى عفونى را ترشح کنند که اجازه بدهند آنها گویچه‌هاى قرمز خون را به بیگارى بگیرند.

گلدبرگ می گوید "این همان آنزیم کلیدیست که معلوم می کند که پروتئین ها برای عفونی کردن گلبول های قرمز خارج شوند یا نه ، پس این یک هدف جالب برای درمان بیماری است.دلیل دیگر ، پتانسیل درمانی دارویی این است که این روش درمان در گونه های مختلف مالاریا تفاوت چندانی ندارد

در دومین تحقیق مشابه این موضوع درباره ماهیت آن؛احتمالاً محققین استرالیایی به نتایج مشابهی برسند.

گلدبرگ و همکارانش در مورد نحوه عمل plasmepsin V همچنان به تحقیقات خود ادامه می دهند .

منبع مطلب:

Washington University School of Medicine Adapted from materials provided by

مقاله اصلى نوشته‌شده توسط Michael C. Purdy

http://www.biotechdaily.com

ترجمه:صمیم عباسی

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد