بیوتکنولوژی

وبلاگ انجمن بیوتکنولوژی دانشگاه کردستان

بیوتکنولوژی

وبلاگ انجمن بیوتکنولوژی دانشگاه کردستان

توسعه واکسن جدید ضد سرطان برپایه DNA

گروهی از دانشمندان سوئدی موفق شدند برپایه DNA نوع جدیدی از واکسن ضد سرطان را توسعه دهند که قادر است مانع رشد رگهای خونی تومورها شود.

 به گزارش خبرگزاری مهر، زمانی که یک تومور به بزرگتر از چند میلیمتر می رسد می تواند رگهای خونی جدید را بسازد. این رگها می توانند اکسیژن و مواد مغذی را به سلولهای سرطانی برسانند.داروهایی که بتوانند از رشد این رگهای خونی جدید جلوگیری کنند از پتانسیل بالایی در درمان سرطان برخوردارند اما تاکنون آزمایشات بالینی چندان امیدبخشی در این مورد به دست نیامده است.به تازگی پروتئینی به نام "لیگاند 4 نوع دلتا" (DLL4) کشف شده است که وقتی یک رگ شروع به تشکیل شدن می کند بیان می شود.

بنابراین اگر بیان DLL4 در یک سلول توموری متوقف شود تا حد چشمگیری موجب می شود که رگهای جدید شکل نگیرند. این فرایند می تواند از رشد تومورها ممانعت کند.
براساس گزارش expertsvar، اکنون گروهی از محققان موسسه کارولینسکای سوئد موفق شدند واکسنی را برپایه DNA در مقابله با DLL4 و سلولهای رگهای خونی توسعه داده و نشان دهند که این واکسن قادر است یک پاسخ پادتنی به DLL4 بدهد و به این ترتیب از رشد تومورهای سینه در موشها جلوگیری کند.در بررسیها، تومورهای موشهای واکسینه شده شبکه ای متراکم از رگهای خارج از عملکرد را تشکیل دادند که این رگها در تغذیه سلولهای سرطانی ناموفق بودند. این واکسیناسیون هیچ عوارض جانبی در بر نداشت.
نظرات 2 + ارسال نظر
یاشار پنج‌شنبه 28 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 01:53 ق.ظ http://yasharevil.blogfa.com

با عرض سلام
اگه میشه راجبه رشته بیوتکنولوژی در دانشگاه کردستان کمی اطلاعات در مورد این که تا چه مقطعی تو این دانشگاه هست بگین. یا بفرستین به ایمیلم. با تشکر از وبلاگتون.

تا اونجایی که ما خبر داریم تا مقطع ارشد هستش!!!!!!البته فعلا ما چیزی به عنوان دانشجوی ارشد ندیدیم!!!ولی گفتن میاره

احمد چهارشنبه 1 دی‌ماه سال 1389 ساعت 10:02 ق.ظ

سلام..خسته نباشید...من یک سری مقاله های انگلیسی به همراه ترجمه فارسی در مورد واکسن DNA میخواستم..میشه راهنمایی بکنید ...ممنونم

اگه میشه یه ذره بیشتر توضیح بدین
ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد